Een nieuw tijdperk
in mobiliteit.

De meest aerodynamische productieauto rijdt op zonne-energie.

Een auto waarmee je kilometers ver kunt rijden zonder dat hij aan de laadpaal hoeft. Hoe doe je dat? Door hem te voorzien van middelen om tijdens het rijden al op te laden. Via zonnepanelen, bijvoorbeeld.

Het Nederlandse bedrijf Lightyear werkt hard aan de lancering van de Lightyear One, de elektrische auto van de toekomst. Wat er zo vernieuwend aan dit model is, zijn niet alleen de 5m² zonnepanelen op de motorkap, dak en ‘achterruit’. Het is ook de meest aerodynamische productieauto op de markt. Efficiëntie, dat is waar het om draaide bij het ontwerpen van de Lightyear One. “Misschien niet het meest sexy woord,” vertelt Tessie Hartjes van Lightyear aan NOS. “Maar om waarde te halen uit de zonnecellen, moet je het energieverbruik verlagen. Dan kun je meer kilometers rijden op dezelfde energie.”

“We zijn back to the essentials gegaan. We steken zo’n 80 tot 90% van ons tijd in efficiëntie. Zo is de auto enorm aerodynamisch. We hebben de spiegels bijvoorbeeld vervangen door camera’s. Binnen heb je nu twee schermen die zelfs een beter beeld geven van je omgeving dan spiegels. Ook kunnen de wielen individueel aangestuurd worden, omdat elk wiel een eigen motor heeft. Daardoor heb je elders in de wagen veel meer ruimte over.”

Een zomer zonder opladen.

Hoeveel energie de zonnepanelen opwekken? Op een zomerse dag kan je rekenen op zo’n 1250 wattpiek. Omgerekend naar kilometers zijn dat er zo’n 50 tot 70. Stel, je rijdt jaarlijks 20.000 km. Dan hoef je slechts 25 keer je auto volledig op te laden. Voornamelijk op bewolkte dagen natuurlijk, want in het ideale geval hoef je je auto in de zomer bijna 7 weken niet op de laadpaal aan te sluiten.

Natuurlijk gaan ze er in dit rekenvoorbeeld vanuit dat je geen enorme lange ritten maakt. Rijd jij ‘s zomers in twee dagen naar je vakantieadres in Spanje, dan zal je toch echt een stop bij een (snel)laadpaal moeten maken. Geen trip op de planning, maar gewoon last van een druilerige, Nederlandse zomer? Dan hang je hem gewoon een nachtje aan de 230V-stekker, goed voor een actieradius van zo’n 400 km.

Werken aan later.

Dat Lightyear geen ‘gewone’ autoproducent is, blijkt wel uit de missie: schone mobiliteit voor iedereen creëren. Ze gaan een stap verder dan alleen het produceren van slimme en innovatieve zonneauto’s. Met de Lightyear One – en andere toekomstige auto’s – hopen ze een oplossing te bieden voor de hoeveelheid uitlaatgassen en het tekort aan laadpunten voor elektrische auto’s.

Een enorme stap richting duurzaamheid. En een gigantisch initiatief om te waarborgen dat de wereld waarin we leven niet alleen nu mooi is, maar later ook nog steeds. Als Zwitserleven zijn we dan ook trots dat we beiden werken aan zo’n toekomst. En als pensioenpartners zelfs onze krachten bundelen.

Deel dit artikel

Volgend artikel:

Ellen ten Damme.