Binnenkort op de weg: zonne-energie.

Op naar 9.460.730.472.580 zonnekilometers in 2035.

Elektrische auto’s worden langzaamaan gemeengoed. Het bedrijf Lightyear is ondertussen bezig met de volgende stap op het gebied van duurzaam vervoer: een elektrische auto die op zonne-energie kan rijden zodat hij niet meer afhankelijk is van laadpalen. Binnenkort vinden de eerste testen plaats op een circuit waarmee onder meer de range van de auto wordt getest in echte omstandigheden.

De switch.

Vorig jaar presenteerde Lightyear zijn eerste prototype: de Lightyear One. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan een tweede versie, een zogenaamd validatie-prototype. ‘Dit model zal onze eerder gecommuniceerde specificaties bewijzen,’ vertelt Maijke Receveur, Chief People & Processes bij Lightyear. ‘Het is de bedoeling dat hij in het voorjaar zijn eerste kilometers maakt.’

Productie.

Een nieuw automerk op de markt zetten is geen sinecure. De ontwikkeling duurt lang en het productieproces is complex. Lightyear was oorspronkelijk van plan om de hele productie in eigen hand te houden. Nu zoekt het bedrijf naar een partner. Receveur: ‘Dit levert veel voordelen op. Als we de productie uitbesteden, winnen we tijd en kunnen we makkelijk opschalen.’ Aan de keuze voor een manufacturing partner gaat een uitgebreid selectieproces vooraf. ‘We kijken in heel Europa. Maar we willen wel dat een bedrijf onze klimaatambities deelt. Gelukkig zien we veel enthousiasme. En we hebben de tijd mee: de automarkt heeft het moeilijk en elektrische auto’s zitten in de lift.’

Pioniers.

De eerste Lightyear One’s zouden eind 2021 van de band moeten rollen. In eerste instantie worden er 946 gemaakt, de eerste 3 cijfers van een lichtjaar. Er zijn er op dit moment 120 verkocht. Met een verkoopprijs van 150.000 euro is het echter geen auto voor iedereen. ‘De kopers zijn echte pioniers. Ze investeren in ons bedrijf omdat ze in het product geloven. Ze zijn heel erg bij Lightyear betrokken en wij geven hun veel aandacht.’ Uiteindelijk wil Lightyear betaalbare auto’s maken voor iedereen. ‘Om dat te bereiken, moeten we eerst investeren en onze naam vestigen. Dat kan alleen met een exclusief model. Over enkele jaren willen we een hoog volume draaien.’

Miljarden kilometers.

Lightyear heeft een duidelijke missie: in 2035 moet er een lichtjaar aan zonne-kilometers zijn gereden. Dat is bijna 9.500 miljard kilometer. Je zou denken dat er enorm veel auto’s verkocht moeten worden om deze ambitieuze doelstelling te halen. ‘We verwachten dat auto’s over enkele jaren autonoom gaan rijden. Wie behoefte heeft aan vervoer, roept een auto op en die komt automatisch voorrijden. Voor zulke auto’s is het een heel groot voordeel als ze niet steeds aan de laadpaal moeten. Tegen die tijd moeten wij daarom klaar zijn voor een grote productie.’ Daarnaast kijkt Lightyear of enkele van hun technieken ook voor andere producenten interessant kunnen zijn. ‘Onze geïntegreerde zonnedaken kunnen ook op andere auto’s geassembleerd worden: op treinen, bussen en vrachtwagens. Op zo’n manier tellen de kilometers snel op.’

Focus.

Tot die tijd heeft Lightyear nog een flinke weg te gaan en heel wat uitdagingen te overwinnen. ‘Wat we vooral geleerd hebben in de kleine 4 jaar dat we bezig zijn, is het belang van focus. Bij alles wat we doen, houden we ons einddoel voor ogen: een duurzame wereld. Daarom komen mensen bij ons werken, dat is de meetlat voor al onze keuzes.’

Deel dit artikel.

Volgend artikel:

Duurzaam reizen is meer dan minder vliegen.