Change tastes great.

De wereld verbeteren met vegetarisch gehakt.

Een plantaardig dieet is gezonder, diervriendelijker en bespaart meer dan 90% CO2-uitstoot. Daarom is het verstandig om de mondiale vleesconsumptie te verminderen. Meatless Farm wil dit bereiken met plantaardige alternatieven die minstens zo lekker zijn als vleesproducten.

Meatless Farm begon 4 jaar geleden in Engeland. Na uitgebreid onderzoek naar de juiste recepturen introduceerde het bedrijf zijn eerste duurzame vleesvervangers: een hamburger, gehakt en een worstje. Het werd direct een succes. Inmiddels is Meatless Farm het sterkst groeiende merk in vleesvervangers in Engeland en wordt het plant-based meat wereldwijd verkocht.

Smaak voorop.

Smaak staat voor Meatless Farm voorop. ‘Het is onze missie om de wereldwijde vleesconsumptie terug te dringen,’ vertelt managing director Erwin Meijer. ‘Maar we zijn niet anti-vlees of pro-vegan. Wereldwijd zijn er 2 miljard flexitariërs die graag minder vlees eten. Dan moet het echter wel net zo lekker zijn. Als wij daarvoor zorgen, dan kunnen we een enorme impact hebben op het milieu, dierenwelzijn en de gezondheid.’

“Het is onze missie om de wereldwijde vleesconsumptie terug te dringen,”

Erwin Meijer.

Managing Director Meatless Farm

Knakworst.

Het bereiken van een goede vleessmaak is niet eenvoudig. Voordat een product in de supermarkt ligt, gaat er veel tijd en moeite zitten in de ontwikkeling. ‘Ik denk dat we nu bezig zijn met de 120e versie van onze knakworst,’ zegt Erwin Meijer. ‘En nog steeds is hij niet goed genoeg.’

Vers.

Wat Meatless Farm onderscheidt van andere vleesvervangers, is de versheid. Daardoor lijkt de bereidingswijze meer op die van echt vlees. ‘Bij de meeste concurrenten is alles voorgekookt. Dat is technisch makkelijker. Maar de klant heeft minder opties. Met ons gehakt kun je vegetarische spaghetti bolognese, lasagne of een taco-gerecht bereiden, precies zoals je dat ook met “echt” gehakt zou doen. Zo maken we de drempel lager om een duurzame keuze te maken.’

Binnenkort in de supermarkt.

Op dit moment bereidt Meatless Farm de Europese introductie van plantaardige vleesvervangers voor. ‘Begin 2021 liggen we in de supermarkten in Nederland, Duitsland en Zuid-Europa. Maar ook restaurants en afhaalketens gebruiken onze producten. Zo zit ons gehakt in de vegetarische saucijzenbroodjes van Patisserie Kwekkeboom.’

Een duurzame generatie.

Dat Meatless Farm een succes zal worden, daar twijfelt Erwin Meijer niet aan. ‘Voor de planeet is het een must dat we minder vlees gaan eten. De nieuwe generatie kiest automatisch al vaker voor ‘plant based’ omdat zij zich ervan bewust is dat zij het verschil kan maken. Uiteindelijk is smaak de belangrijkste drijver om iedereen te laten deelnemen aan deze ommekeer. Een lekker product tegen een prijs die vergelijkbaar is met vlees of zelfs lager is, zal ervoor zorgen dat steeds meer mensen kiezen voor plantaardig.’

Geen verwarring.

De discussie in het Europees Parlement over de naamgeving van vegetarische bitterballen en hamburgers neemt Erwin Meijer dan ook niet echt serieus. ‘Consumenten die zoeken naar een vleesvervanger vergissen zich echt niet. Het gaat hier om de vleeslobby die de plant-based ontwikkeling wil dwarsbomen. Het is tijd om onze energie te steken in duurzaamheid en gezondheid. Niet in het opwerpen van barrières.’

Meer dan een bedrijf.

De Vegetarische Slager, de Nederlandse pionier in vleesvervangers, is onlangs verkocht aan Unilever. ‘Zoiets zal niet gebeuren met Meatless Farm,’ zegt Erwin Meijer. ‘Wij kiezen niet voor geld maar voor impact. Alle managers en directeuren hebben voor dit bedrijf gekozen om het verschil te maken. We willen ook niet zomaar een bedrijf zijn, maar een beweging. Bij elke beslissing die we nemen, vragen we ons af: Is het duurzaam? Is het verantwoord?’ Daarom koos het bedrijf er ook voor om de werknemerspensioenen onder te brengen bij Zwitserleven. Het duurzame beleggingsbeleid gaf de doorslag.

Deel dit artikel.

Volgend artikel:

Van chirurg tot bierbrouwer.