Zwitserleven van 1901 tot 2021.

0

In Zürich werd in 1857 de Rentenanstalt opgericht: een gespecialiseerde verzekeraar gericht op de pensioenmarkt. De Rentenanstalt, later Swiss Life genoemd, groeide uit tot een van de grootste levensverzekeraars wereldwijd en exporteert wereldwijd haar kennis via het Swiss Life Network.

0

De start in Nederland

Wist u dat? Zwitserleven in Nederland is ontstaan door heimwee. De Nederlandse vrouw van een Zwitserse inspecteur van de Rentenanstalt in Zürich wilde graag terug naar Nederland. Haar man begon toen een eigen kantoor in Nederland, waarmee hij de basis legde voor het huidige Zwitserleven. In eerste instantie legde Zwitserleven zich toe op het verzekeren voor pensioenen voor bedrijven. Het product was in die tijd nog betrekkelijke eenduidig en eenvoudig. Mensen werkten veelal hun hele leven bij hetzelfde bedrijf en gingen allen op dezelfde leeftijd met pensioen, namelijk als ze 65 werden.

0

In 1972 betrekt het bedrijf een nieuw pand aan de Amsterdamse Apollolaan. Ook wordt er gekozen voor een nieuwe naam: Zwitserleven.

0

Het Zwitserleven Gevoel

Als eerste verzekeringsmaatschappij in Nederland zette Zwitserleven het pensioen in een positief daglicht. Het idee om de toekomst financieel zeker te stellen zodat je na het werkende leven nog aan een tweede carrière kan beginnen: een carrière als levensgenieter. Het succes van Zwitserleven is vooral te danken aan de consistente en aansprekende campagne die sinds 1983 het Zwitserleven Gevoel alom bekend heeft gemaakt. Met het Zwitserleven Gevoel was Zwitserleven de eerste die het pensioen neerzette als een begerenswaardige periode. En dit was een schot in de roos. De bekendheid van Zwitserleven steeg sneller dan die van haar concurrenten, wat direct merkbaar was in de omzetresultaten.

0

Gouden Effie

Zwitserleven startte een advertentiecampagne met bekende en minder bekende Nederlanders. Centraal stonden onder anderen Paul Fagel, Monique v.d. Ven, Corine Rottschäfer, Thom Hoffman, Huub Stapel, Ronald Brautigam, Erik Breukink, Gert-Jan Dröge, Rob Scholte, Wibi Soerjadi, Joost Zwagerman, Esmée de la Bretonière, Famke Janssen, Floris van Bommel, Margo Reuten en Piet Hein Eek. Stuk voor stuk droegen zij hun persoonlijke Zwitserleven Gevoel uit op voor hen bijzondere plekken. Een jaar na de start van de campagne werd het gevoel geïntroduceerd, In eenvoudige, in de studio opgenomen spotjes delibereerden Joop Doderer en Derek de Lint over het Zwitserleven Gevoel. Het succes nam een ware vlucht in 1988, toen Kees Brusse het stokje overnam met een ober als tegenspeler. In de commercial fantaseert Kees Brusse vanuit een studio over het cruisen langs de boulevard in Nice in een open twaalf cilinder. Het was deze commercial die de Gouden Effie in de wacht sleepte. Zwitserleven had zich inmiddels ontpopt van pensioenspecialist tot aanbieder van diverse financiële diensten.

0

Verandering

In 1996 wordt de campagne vernieuwd. Huub Stapel en Ellen ten Damme gaan het Gevoel uitdragen. Steeds meer vrouwen kregen een carrière en de beleving van het Zwitserleven Gevoel ervaar je het liefst met zijn tweeën.

0

In de Dikke van Dale

Het Zwitserleven Gevoel is in 2005 voor het eerst opgenomen in de Dikke van Dale, Groot woordenboek van de Nederlandse taal. En het prijkt opnieuw in de nieuwe editie van 2015. Het is een van de weinige woorden waarin de naam van een merk of bedrijf voorkomt.

0

Spokesman Chris Zegers

Het is 2006 en de tijden veranderen en een goed pensioen is niet meer vanzelfsprekend. Daarom is het tijd voor een nieuwe aanpak. Dit keer weer een spokesman die namens Zwitserleven Nederland toespreekt en mensen aanspreekt iets aan hun pensioen te doen. Deze rol werd vertolkt door presentator/programmamaker Chris Zegers. De lange looptijd en consistentie van de Zwitserleven Gevoel-campagne hebben ertoe geleid dat Zwitserleven zich mag verheugen in een grote naamsbekendheid.

0

Verantwoord beleggingsbeleid

Zwitserleven is door de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) al 5x op rij uitgeroepen tot de verzekeraar met het meest verantwoorde beleggingsbeleid.

0

Deel dit artikel.

Volgend artikel:

Terugblik Zwitserleven reclame.