Nieuw en toch vertrouwd.

Regisseur Jasper Zwartjes over de nieuwe campagne.

De nieuwe campagne van Zwitserleven was voor regisseur Jasper Zwartjes een flinke opgave. Hoe zet je iets nieuws neer, maar behoud je tegelijk het vertrouwde Zwitserleven Gevoel?

De uitdaging.

‘Toen ik gevraagd werd, dacht ik: Fantastisch, Zwitserleven! Een iconisch merk. Ze wilden iets nieuws, maar toch met het vertrouwde Zwitserleven Gevoel. Best een uitdaging.’

Gevoel in beeld.

‘De commercials hebben geen punchline, er wordt geen grap verteld. Ik moest met beelden een persoonlijk gevoel van de hoofdpersonen overbrengen. Daar heb ik lang over nagedacht.’

Double exposure.

‘De moeilijkheid was om Kees, Sterre en Aiky te laten zien op een locatie, maar tegelijkertijd op een plek waar ze in hun gedachten zijn. Ze zijn eigenlijk op twee plekken tegelijk. Dat hebben we in beeld gebracht met double exposure. Heel erg leuk. Maar ook razend moeilijk.’

Doseren.

‘Eigenlijk is double exposure een fout, als je vroeger je rolletje niet doordraaide. Dan werden er twee beelden over elkaar heen getoond. We gebruiken een computer om dit effect te maken, maar het blijft een uitdaging om het mooi te krijgen. Voor je het weet, is het te veel en wordt de kijker er tureluurs van.’

Fotografie.

‘Op locatie heb ik ook zelf de fotografie gedaan. Dat schakelen tussen regisseur en fotograaf is lastig. Fotograferen heeft toch een andere energie. Het punt is: Een foto staat stil. Je kunt kijken waar je wilt. Een film dwingt je door de flow anders te kijken. En zeker met die double exposure in de foto’s was het echt even zoeken voor we het resultaat hadden waar we blij mee zijn.’

Een goed gevoel.

‘Ik was heel bang dat iemand achteraf zou zeggen: Het is mooi geworden, maar het is net geen Zwitserleven. Ik ben er blij mee dat het echt Zwitserleven is. Tegelijkertijd hebben we een mooie stap gezet in de evolutie van het merk.’

Deel dit artikel.

Volgend artikel:

Behind the scenes.